Пошук по сайту


Урок біології в 7 класі на тему : Загальна характеристика водоростей. Середовища існування. Пристосувальні риси будови й життєдіяльності водоростей

Урок біології в 7 класі на тему : Загальна характеристика водоростей. Середовища існування. Пристосувальні риси будови й життєдіяльності водоростей

Пліг Т.В., вчитель біології Новопідгороднянської СЗШ І-ІІІ ступенів
Урок біології в 7 класі на тему :

Загальна характеристика водоростей. Середовища існування. Пристосувальні риси будови й життєдіяльності водоростей.
Мета уроку: ознайомити учнів з особливостями будови та процесів життєдіяльності водоростей, як нижчих рослин; з особливостями середовища їх життя, різноманітністю та значенням у природі та житті людини; розвивати вміння знаходити взаємозв’язок між будовою та функціями органів, роботи висновки , узагальнення; виховувати бережне відношення до природи.
Обладнання: малюнки у підручнику, таблиці, відеофрагменти.
Хід уроку:

І.Організація класного колективу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності :

У слові «водорость» можна почути два слова – вода і рости. А чи тільки у воді існують водорості? Які вони? Скільки їх ? На ці запитання ми спробуємо дати відповідь на уроці.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

1.Загальна характеристика водоростей – робота з таблицями, малюнками, слайдами:

а) будова тіла - слані;

б) поширення водоростей;

в) спосіб живлення;

г ) спосіб розмноження;

2.Відділи водоростей: а) Зелені:


Джгутикові водорості

Верхній ряд: евгленові (евглена зелена, фукус), пірофітові (ночесвітка, цератиум ).

Нижній ряд: дісодініум місячний, дінофізіс норвезький, перидинела, пророцентрум малий.


Верхній ряд: хламідомонада, хлорела, мікрастеріас, сценедесмус, вольвокс.

Нижній ряд: спірогіра, улотрикс, ульва, каулерпа, кладофора.


б) Бурі:

Верхній ряд: фукус, постельсія пальмовидна, макроцистис, саргасум.

Нижній ряд: ламінарія, аналіпус японський, пальвеція, цистозейра

в) Червоні:


Верхній ряд: ірландський мох, ендокладія колюча, Порфира ланцетолиста, гедиліум.

Нижній ряд: пальмарія несправжня, гігартина, філофора, поліневра.
г) Діатомові:

Верхній ряд: хетоцерус, діатомея тонка, фрагілярія, таласіосіра балтійська, рабдонема зменшена.

Нижній ряд: мастоглора блакитна, мелозіра північна, табулярія, навікула морська, пінулярія.
Висновок учнів : ВОДОРОСТІ – велика група ( понад 40 тис. видів ) нижчих рослин. Тіло не розчленоване на вегетативні органи, а представлене таломом. Талом містить різні пігменти (хлорофіл, каротин, ксантофіл, фікоеритрин), і тому розрізняють такі водорості: Зелені водорості, Бурі водорості, Червоні водорості, або Багрянки.
Вчитель : Водорості різноманітні за розмірами (від 0,25 мкм до 30 –45 метрів), формою(одноклітинні, колоніальні, багатоклітинні) та забарвленням ( зелені, бурі, червоні ).

Вони населяють ставки, озера, ріки, моря й океани; можуть оселятися у грунті, на стовбурах дерев, на снігу та в умовах вічної мерзлоти.
3.Живлення та розмноження водоростей – розповідь з елементами бесіди.

За способом живлення водорості – автотрофи, тому що мають хлорофіл, отже, здатні самостійно створювати органічні речовини. Крім зеленого пігменту водорості мають інші пігменти.

Водорості мають клітинну стінку, що складається з целюлози і пектину та легко ослизнюються. У цитоплазмі клітин знаходяться ядро і хроматофор

у вигляді стрічки, різної форми пластинок.

Водорості розмножуються нестатевим і статевим способами та вегетативно.

Нестатеве розмноження відбувається частиною талому чи поділом цитоплазми звичайних або особливих клітин (спорангіїв) з утворенням спор. Потрапляючи в сприятливі умови, спори проростають у нову водорість.



Статеве розмноження здійснюється за допомогою статевих клітин – гамет.

Вегетативно водорості розмножуються внаслідок поділу навпіл, розпадання колоній або частинами талому. Зооспори можуть утворюватись в звичайних клітинах талому водоростей або в спеціальних одноклітинних зооспорангіях. Зооспори – це мікроскопічні зачатки рослинних організмів і служить для розмноження і поширення рослин.
4.Значення водоростей у природі та господарстві людини – повідомлення учнів, складання схеми.

Компютерний фрагмент про життя водоростей .

Повідомлення учнів про значення водоростей у природі та житті людини.
1Найпершими жителями лісових територій, які охопила пожежа, є водорості, зелені нитчасті, діатомові. Відомо, що після пожежі змінюються фізико-хімічні властивості грунтів. З кислих грунти стають лужними. Кількість мінеральних речовин підвищується. Водорості зберігають їх, щоб не відбувалось вимивання мінеральних речовин водою. На обгорілих землях водорості нагромаджують гумус і створюють умови для поселення інших рослин.

2.Людина дослідила, що для боротьби з лісовими пожежами можна використовувати бурі і червоні водорості. Екстракт, добутий з них, добавляють у воду. При цьому утворюється піна, яка повільно випаровується і гасить полум`я.

3.Водорості надзвичайно поширені у водоймах і відіграють велику екологічну роль. Очищають воду від органічних забруднень і збагачують її киснем. На долю водоростей припадає 50 % фотосинтетичної продукції. Це корм для риб: сазана, коропа, гунтери, плітки, білого амура, молюсків, ракоподібних, личинок багатьох видів комах. Кисень, яким водорості збагачують воду, необхідний не тільки для життя тварин, він також сприяє розпаду та мінералізації решток тварин та рослин.

4. Зелені нитчасті водорості поглинають азот і фосфор, кальцій, магній, кобальт, цинк, свинець, ртуть, мідь. Рослини синтезують за рахунок цих елементів білки та біомасу в цілому.


5.Водоростями інтенсивно заростають мілководдя, тобто природні нерестовища, завдяки чому створюється притулок і кормова база личинок і мальків риб, що сприяє підвищенню рибопродуктивності водойм.

6. Найкращими очисниками забрудненої води зарекомендували себе хлорела, кладофора, спірогіра, ризоклоніум. Вони більш інтенсивно виділяють кисень, підлуговують воду. Крім того, вони жадібно поглинають розчинні органічні речовини, біогенні елементи, важкі метали, пестициди, більшість яких ними і детоксикуються. При надмірному їх розмноженні, водорості легко збирати. Зібрані водорості мають достатню кількість повноцінних білків, вітамінів, мікроелементів, їх вуглеводи легко засвоюються тваринами. Нитчасті водорості придатні для удобрення городів. Якщо водорості містять стійкі хлорорганічні пестициди, їх після збирання треба спалювати.

7. У медицині найбільш використовують бурі і червоні водорості. З філофори (червоні водорості), що живе в Чорному морі на глибині 15- 40 м, одержують бром та йод, яких в ній міститься більш як 1%. Червоні водорості лікують нервові хвороби, склероз, базедову хворобу. При вживанні водоростей йод, який в них міститься, входить до складу тироксину, регулюючи цим функції щитовидної залози. З лікувальною метою використовують такі червоні водорості, як гігартину та хондрус. Як лікувальний засіб використовують ламінарію. Водоростями лікують кишкові захворювання, атеросклероз, гіпертонію, цингу, рахіт, ревматизм, хвороби підшлункової залози.

8. Для кондитерської промисловості особливо цінними є червоні водорості

( філофора і фурцелярія ). Із філофори виготовляють агароїд – речовину, яку використовують при виготовленні деяких сортів цукерок, пастили, мармеладу. Без агароїда не можливо виготовити морозиво. З фурцелярії добувають речовину агар, яка використовується для виробництва цукерок.

Порфіру ( червона водорость ) використовують як приправу до м`ясних та рибних страв, рису.

Порфіру, або аматорі, японці, а також китайці, навчились вирощувати на бамбукових палках, встромлених у морське дно. Такі плантації займають сотні гектарів.

Ламінарія ( морська капуста ) – невід`ємна частина щоденного меню японців. З ламінарії виготовляють їстівний продукт – комбу ( Кобу ), що користується значним попитом на східному ринку.

9. Перегноєм з водоростей удобрюють поля і завдяки цьому збирають великі врожаї. Урожай картоплі, сої підвищується на 100-160%. Збагачуючи грунт солями, водорості покращують його структуру, затримують вологу. Особливо цінне це добриво для виноградних плантацій, органічна маса перешкоджає проникненню філоксери – злісного ворога винограду – в корені рослини. Добрива з водоростей прискорюють ріст дерев і кущів.

10. Під час будівництва використовують осадові відклади, так звані трепел і діатоміт. Утворені ці відклади кремнеземними панцирами діатомових водоростей. Трепел і діатоміт використовують як будівельний матеріал, наповнювач, адсорбент.
11. Водорость хлорела користується особливою увагою вчених. Ця водорость разом із Білкою та Стрілкою у серпні 1960 року побувала в космічному просторі. Для космонавтів хлорела – продукт харчування. ( Хлорела містить 50% білків,20% жирів,

10 – 20 %

Хлорела нормалізує газообмін в кабіні корабля. Вона очищає повітря, збагачуючи його киснем. Крім того, хлорела дуже вино слива до будь-яких змін температури. Її місячна продуктивність складає 8400 кг сухої маси.

Але новітні дослідження довели, що вона утворює шкідливі речовини для тварин, а в процесі життєдіяльності виділяє в повітря, крім кисню, ще і чадний газ та окиси азоту, що у закритих приміщеннях може призвести до отруєння.

12. Масове розмноження одноклітинних зелених та деяких інших водоростей у прісних водоймах спричиняє цвітіння води

Разом з іншими організмами нитчасті та багатоклітинні водорості, оселяючись на підводних частинах суден, гідротехнічних спорудах, заважають їхній нормальній роботі.

IV.Закріплення вивченого матеріалу:

ТЕСТИ:

1.До нижчих рослин відносять:

А) мохи; б) водорості; в) плауни

2.Хлорела відрізняється від хламідомонади відсутністю:

А)джгутиків; б) вічка; в) скоротливих вакуолей; г) способом розмноження.

3. Середовищем життя водоростей є:

А) водойми; б) повітря; в) грунт; г) дерева.

4. Найбільш високоорганізованими є такі водорості:

А) зелені водорості; б) червоні; в) бурі водорості; г) діатомові.

5. Панцир є у таких водоростей:

А) червоних; б) бурих; в) зелених; г) діатомових.

6. Колір талому водоростей зумовлюють:

А) сонячне світло; б) водне середовище; г) пігменти.

7. Водорості відіграють таку роль у природі:

А) збагачують воду киснем;

Б)беруть участь у самоочищенні води;

В) є кормом для тварин;

Г) утруднюють рух тварин у воді.

8. Водоростям характерний тип живлення:

А) автотрофний; б) гетеротрофний; в) мікотрофний.

9. Органела клітин водоростей, в яких міститься хлорофіл:

А) хлоропласт; б) вакуоля; в) ядро.

10. Практичне значення водоростей:

А) сировина для харчової промисловості;

Б)З них виготовляють вітаміни, ліки;

В) є субстратом для життя тварин.
V. Підсумок уроку.

Д/з .$ 35,36. Записати нові терміни.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Тема: Загальна характеристика водоростей. Мета
Клас поділяється на три групи. Кожна з груп готує повідомлення про способи розмноження водоростей. Результати всі учні записують...

Урок з біології на тему «Клас Кісткові риби. Загальна характеристика...
...

Урок біології у 8 класі на тему: «загальна характеристика класу земноводні»
Водження земноводних. Мета: ознайомити учнів з основними особливостями процесів життєві- яльності земноводних; показати зміни земноводних,...

Урок №7 Тема. Пристосування тварин до середовища існування. Поведінка тварин
Цілі уроку: розглянути основні способи пристосування тварин до середовища існування; розглянути уміння аналізувати, порівнювати;...

Тема. Організми І середовище існування
Які середовища життя вам відомі? Які пристосування ( адаптації) мають тварини до середовища свого існування?

Урок-дослідження на тему: «Особливості будови тканин тварин»
Ми зіграємо роль невтомних дослідників І продовжимо наше знайомство з особливостями будови живих організмів на тканинному рівні організації...

Реферат з біології
Ссавці – найдосконаліші черепні тварини. Загальна морфофізіологічна характеристика

Урок з біології та основ здоров’я в 9 класі Тема: Ембріональний розвиток. Функції плаценти
З’ясувати вплив чинників середовища на розвиток плода. Пояснити, що таке плацента, дати уявлення про вагітність І пологи. Акцентувати...

Програма “ природознавство” 1-4 класи загальна характеристика навчального предмета
Вона має інтегрований зміст, поєднує пропедевтику біології та екології, географії, фізики, астрономії, хімії

Урок на тему «Хімія та екологічні проблеми навколишнього середовища»
Цілі уроку: визначити позитивний І негативний вплив хімічної промисловості та синтетичних речовин на екологічний стан навколишнього...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

b.lekciya.com.ua
Головна сторінка