Пошук по сайту


Урок 1 Тема І як проводити дослідження

Урок 1 Тема І як проводити дослідження

Урок 1
Тема І Як проводити дослідження.

Тема :.Дослідження і дослідники.
Мета; дати початкове уявлення про дослідження як метод пізнання

життєвого світу, відмінність цього методу від спостереження,

орієнтувати учнів на цінність умінь дослідника для самозбереження

й збереження навколишнього світу.

Розвивати спостережливість, увагу, пам'ять,

Виховувати почуття відповідальності, любові до довкілля.

Методично-дидактичне забезпечення уроку: підручник «Довкілля» 4 клас, В.Р. Єльченко, К. Ж. Гуз, путівники, щоденники спостережень, мікрофон, план проведення дослідження, малюнки дерев, магнітофонний запис, осінні листочки.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку

І Організаційний момент

1. Привітання. Пролунав дзвінок

Починаємо урок

Працюватимемо старанно,

Щоб почути у кінці

Що у нашім 4 класі

Діти – просто молодці.!
2 Вправа «Настрій»

- Любі діти! Як це я раніше не помічала у вас такі різні і такі красиві очі – сині, сірі, чорні, карі і навіть зелені. А які чарівні усмішки! Ви такі гарні! А тепер поверніться один до одного і подаруйте ці усмішки всім навколо. Я дуже хотіла б, аби такий настрій зберігався у вас до кінця уроку.
ІІ Ознайомлення з результатами літніх спостережень

Ось і минули літні канікули. За цей час ви підросли, добре відпочили, набралися сили. Чи знадобилися влітку знання, які ви отримали на уроках з довкілля?
1 Розповідь учнів про свої спостереження та демонстрація зібраного матеріалу.

2 Знайомство з підручником «Довкілля» 4 клас

- Цей рік останній у початковій школі. Він для вас буде багатим на різні відкриття. Підручник допоможе вам розкрити таємниці у звичному і знайомому – у людському організмі, у власних почуттях, у своєму характері, природному і суспільному довкіллі. Разом з ним ви будете подорожувати у космосі, по Україні. Допитливість, воля, акуратність і наполегливість допоможуть вам стати справжніми дослідниками.

Як завжди нас будуть супроводжувати путівники. Давайте їх розглянемо.

3 Демонстрація путівників (Учні розглядають путівники)
ІІІ Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань.

Створення проблемної ситуації

Вправ «Мозкова атака»

  • Що таке спостереження?

  • За чим ми можемо спостерігати?

  • Де відзначаємо результати спостережень?

  • А що таке дослідження?

  • Хто проводить дослідження?


ІY Повідомлення теми, мети та завдань уроку

Тема нашого уроку «Дослідження і дослідники» Сьогодні на уроці ми дізнаємося, що таке дослідження, що спільного і чим відрізняється спостереження від дослідження. Хто такі дослідники. Навчимося складати план проведення дослідження.
YСприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.

1 Розповідь вчителя

Для того, щоб отримати нові знання, часто недостатньо розглянути той чи інший об’єкт .Потрібно виявити його суттєві ознаки, провести вимірювання, досліди .Дослідження проводять у природних і лабораторних умовах.(на екологічній стежині), у класі, в кабінеті довкілля. Під час дослідження проводяться спостереження, вимірювання, дослідник використовує прилади, проводить досліди, під час яких він втручається в хід подій, моделює їх за своїм планом

2 Робота над текстом підручника

- дайте відповіді на запитання після тексту на с. 7

(учні відповідають на запитання)

3 Вибіркове читання

- знайдіть, що включає в себе дослідження?
(мета, гіпотеза, хід дослідження, висновок)

YІ Фізкультхвилинка

Осінь тихо ходить гаєм

У верхівках шарудить.

Листя з кленів всі зриває

І на землю їх роняє.

Осінь тихо ходить гаєм.

Всіх птахів вже проводжає

У далекії краї.

( Діти під музику танцюють з листочками, зображуючи осінь)
YІІ Застосування знань

1 Дослідження «Хто у класі лідер?»

(На партах у дітей аркуші паперу)

- На окремому аркуші паперу перерахуйте риси характеру, які повинен мати лідер.

- Напишіть прізвище учня, який, на вашу думку, є лідером у класі.

- Заповнені аркуші здаємо на стіл

(Вчитель підводить підсумок, визначає, хто в класі лідер)

2 Робота із зошитом.

- Розгляньте зразок дослідження за кімнатними рослинами, які провів Лесик. (ст.. 4 )

3 Творча робота

- Скласти план дослідження дерева, яке росте біля школи.

Мета. Дослідити, за яких умов краще росте дерево.

(учні самостійно працюють, потім вчитель підводить підсумок)

4 Хвилинка – цікавинка

(Учень готує цікаве повідомлення)

  • Чи в усіх рослин є стебло?

  • Деякі дерева живуть багато століть. Найдовговічніші африканський баобаб і драцена. Вони можуть жити до 6000 років. Дуб живе до 2000 років Ялина й сибірський кедр – до 1200 років. І все-таки багатовікові стовбури – велетні – це також стебла. Їх називають прямостоячими дерев’янистими стеблами.



YІІІ Рефлексія та оцінювання.

1 Мікрофон.

- Давайте підіб’ємо підсумки нашої роботи ,говорячи в мікрофон. Починаємо словами «Сьогодні я дізнався (лася)…

Мені сподобалось виконувати…

Мене найбільше цікавлять явища, пов’язані з

  • погодою

  • космосом

  • моєю домівкою

  • роботою моїх батьків

  • рослинами

  • тваринами або інше

Оцінювання.

ІХ Домашнє завдання.

Підготувати результати літніх спостережень, ознайомитися з текстом у підручнику, відповідати на запитання.

Урок № 2.
Тема 1 Як проводити дослідження.
Тема: Описуємо об’єкти досліджень.
Мета: навчити учнів складати опис об’єктів досліджень, користуватися довідниками, вміти порівнювати, аналізувати, розвивати спостережливість, увагу, виховувати любов до природи, рідного краю, бережливе ставлення до навколишнього середовища.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: підручник «Довкілля» 4 клас,В.Р. Ільченко, К.Ж. Гуз, зошит з довкілля, план опису об’єкта досліджень, довідники, малюнок синички, фотокартки рослин, тварин, кольорові олівці, мікрофон.

Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організація класу.

1 Привітання.

Вже дзвінок нам дав сигнал

Працювати час настав


Тож і ви часу не гайте,

Працювати починайте

2. Хвилинка спостережень. Заповнення щоденника спостережень.

  • Який зараз місяць, число, день тижня?

  • Яка температура повітря?

  • Який стан неба?

  • Чи є вітер?

  • Чи є опади?

  • Якими словами можете описати сьогоднішній день?

III. Активізація і корекція опорних знань.

1.Перевірка домашнього завдання

а) Обговорення спостережень під час літніх канікул.

Класифікація їх (розподіл) на спостереження й дослідження.

Обговорення питань:

  • Чим дослідження відрізняється від спостереження?

  • Якими приладами повинен уміти користуватися дослідник – початківець?

  • Які досліди плануєте провести в 4 класі?

Висновок (робить вчитель).

Дослідження, як і спостереження – спосіб одержання нових знань. Під час дослідження проводяться вимірювання, ставляться досліди з метою створення умов для перебігу явищ, які складно або і неможливо вивчати в природних умовах.
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

На цьому уроці ми навчимося описувати об’єкти досліджень, користуватися довідниками.
V. Вивчення нового матеріалу.

- Як скласти опис об’єкта?

1 .Опис об’єкта проводимо за планом

(план на дошці).

План


1.Назвіть об’єкт.

2.Визначте його будову.

3.Встановіть зв’язки об’єкта з довкіллям.

2.Робота з підручником.

  • Прочитайте, як склав Лесик опис липи для свого дослідження.

(Учні читають на ст.. 8-9опис липи)

3.Знайомство з довідниками.
VI.Практична робота. “Складаємо опис об’єкта”

  • Складіть опис синички за планом (колективна робота)


План

1 Назвіть об’єкт

2 Визначте його будову

3 Встановіть зв’язки об’єкта з довкіллям.

Опис синички

1.Синичка.

2.Маленька пташка. Вкрита пір’ям. Чорна голівка, білі щічки. Груди в синички жовті, а спинка зелена.

3.Живе в лісах, садах, парках. Їсть різних комах. Це корисна пташка. Вона знищує за літо безліч шкідників. Взимку її треба підгодовувати.
Робота в групах

  • А зараз розділимось на групи. Кожна група отримує комплект фотокарток рослин або тварин. За планом та зразком складіть свої описи об’єкта самостійно і запишіть їх в зошит.



Фізхвилинка.

Руки вгору, руки вниз, на сусіда подивись,

Руки вгору, руки вбоки, поскачи на місці трохи,

Руки ззаду покладемо, головою повернемо.

Разом присядемо і за парти сядемо.


VIІ. Застосування знань, вмінь і навичок.

  1. Гра “З якого дерева листочок” (За листочками, визначити дерево і скласти його опис)




  1. Робота із зошитом ст. 5

Намалюй рослину, листки якої щойно досліджував.


  1. Хвилинка – цікавинка.

(Один учень готує цікаве повідомлення)

Що люблять пташки.

Омелюх – прив’ялі ягоди горобини, калини, бузини. Снігур – крім цих ягід, ще насіння клена, ясена, бузку, лободи. Велика синиця – гарбузове і соняшникове насіння, насіння динь, кавунів.


  1. Сліди живлення тварин.

Гра “Хто як живиться?” ст.. 11 мал.4 у підручнику.

VIІІ. Підсумок


Гра “Мозковий штурм”

  • Що нового дізналися на уроці?

  • Яких правил повинен дотримуватися дослідник?

  • Що б ви хотіли досліджувати?

  • Чому не можна речі досліджувати без дозволу дорослих?


ІХ. Оцінювання.
Х. Домашнє завдання.

Підготувати цікаву інформацію з довідників про життєдіяльність рослин , тварин. Скласти опис обраного об’єкта.


Урок №3
Тема 1 Як проводити дослідження
Тема: Прилади дослідника.
Мета: дати уявлення про атмосферний тиск, ознайомити учнів із будовою барометра, навчити користуватися цим приладом, показати як люди використовують знання про атмосферний тиск у своїй діяльності. Продовжувати вчити виконувати досліди; розвивати спостережливість;

виховувати любов до рідного краю.
Методично-дидактичне забезпечення уроку: підручник «Довкілля» 4 клас В.Р.Ільченко, К.Ж.Гуз, зошит з довкілля, різнокольорові картки, малюнки осені, довідники, прилади дослідника, гумова груша, склянки з водою, цукор, крейда, магнітофонний запис.
Тип уроку: комбінований

Хід уроку:
I. Організаційна хвилина.

1. Привітання: Доброго ранку!

Доброго дня!

Бажаєте Ви, бажаю вам я!
2. Психоформула.

У вас на партах різнокольорові картки, виберіть одну з них і покажіть з яким настроєм ви прийшли на урок.

(Учні вибирають відповідний колір. )

А тепер зафарбуйте кружечок в зошиті з довкілля кольором, який відповідає вашому настрою

Я бачу ви сьогодні прийшли з гарним настроєм, будете на уроці уважними, спостережливими.

II. Перевірка домашнього завдання.

Учні зачитують свої описи об’єкту досліджень, порівнюють їх із статтями із довідників.
III. Мотивація навчальної діяльності.

Про погоду ви кожного дня чуєте по радіо, по телебаченню .

  • давайте порівняємо наші повідомлення і повідомлення по телебаченню.

Слухання запису на магнітофоні і повідомлення Бюро погоди .

(у повідомлені говорять про погоду, температуру повітря, атмосферний тиск, силу вітру та опади.)

- якими приладами користується природодослідник?

- якими приладами можна визначати напрямок та силу вітру, атмосферний тиск?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Тема нашого уроку.»Прилади дослідника»

.

Наше завдання: ознайомитися із барометром, навчитися ним користуватися,

Продовжувати вчитися виконувати дослідження.
V. Засвоєння нового матеріалу.

1. Розповідь вчителя про повітря.

Повітря товстим шаром оточує Землю. Ми не бачимо його, бо воно прозоре, без кольору. Безхмарне небо ми бачимо блакитним. Такий колір має товстий шар повітря, освітлений Сонцем .Повітря весь час рухається. Вітер, який ми відчуваємо –це і є повітря. Повітря потрібне людині, тваринам і рослинам, щоб дихати, а значить, щоб жити. Виявити повітря нам допоможуть такі досліди.
2 Практична робота (під керівництвом вчителя, учні проводять досліди)
Дослід 1.Помахай зошитом біля обличчя. Що ти відчуваєш?
Дослід 2. Візьми в руки гумову грушу. Стисни її. Що ти почув?

( Повітря заповнює всі порожнини, знаходиться у грунті, воді.)
Дослід 3. Укинь в одну склянку з водою кусочок крейди, цукру або глини. У другу – налий холодної води. На стінках склянок з’являться маленькі бульбашки. Чому?

3. Хвилинка - цікавинка.

(учень готує цікаву інформацію )

Атмосферний тиск – тиск, що його справляє атмосфера на всі предмети, що в ній перебувають. Н рівні моря атмосферний тиск близький до тиску стовпчика ртуті 760 мм. заввишки. З висотою атмосферний тиск знижується і на висоті близько 5 км. становить лише близько половини атмосферного тиску, що спостерігається біля поверхні землі.

Атмосфера- повітряна оболонка Землі, що являє собою суміш газів, водяної пари та інших домішок

Барометр – прилад для вимірювання атмосферного тиску. Барометри поділяють на рідинні,( переважно ртутні ), металеві – анероїди, термобарометри (використовується залежність точки кипіння води від атмосферного тиску)

В метеорології використовують ртутні та анероїди.
4 Фізкультхвилинка
-Яка зараз пора року?

- Так, осінь.

- Зараз ви візьміть в руки осінні листочки, уявіть, що ви листочки, які тихо падають з дерева і виконайте з ними танок під звуки магнітофонного запису.
5 Робота з підручником с.11-13

(учні читають текст і відповідають на запитання після тексту)
VІ Застосування знань, вмінь, навичок.
Практична робота
1 Визначити за допомогою барометра тиск сьогодні.

2 Розглянути та назвати прилади природодослідника. Сказати, для чого їх використовують та як користуються .

Учні називають прилади природослідника: барометр, лупа, термометр для вимірювання тіла людини, для вимірювання води та повітря, компас.
3. Робота в зошитах на ст.. 6
VІІ Підсумок уроку. Оцінювання

Гра «Мікрофон»

  • На уроці я навчився…

  • Мені сподобалось виконувати…

  • Я хотів би ще дізнатися про…


VІІІ Домашнє завдання

Виготовити саморобний барометр, виконати завдання в зошиті, підготуватися до уроку серед природи.


Урок 4
Тема 1 Як проводити дослідження.

Тема: Досліджуємо берег водойми.
Мета: дослідити екологічний стан берега водойми, дізнатися про різноманітність видів рослинного і тваринного світу, що населяють узбережжя водойми. Показати, як вести спостереження за екологічною ситуацією на водоймі.

Закріплювати вміння учнів правил поведінки під час уроку серед природи. Розвивати естетичні почуття, спостережливість, увагу.

Виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: правила поведінки біля водойми, план роботи в довкіллі.

Тип: урок серед природи

Хід уроку

І Організаційний момент. Вітання з учителем.

(в приміщенні школи)
ІІ Інструктаж з техніки безпеки.

. Світ річки дивовижно гармонійний. Його мешканці не можуть жити один без одного і без звичного їм навколишнього середовища. Якщо ви візьмете для своїх спостережень багато рослин, тварин, то це спричинить шкоду природі. Якщо ми розрушимо природнє середовище існування яких – небудь рослин і тварин, то вони загинуть. Тому ми зараз повторимо правила поведінки біля водойми.

Правила поведінки біля водойми.

  1. Не можна ходити до річки наодинці, без дорослих.

  2. Рухатися повільно й безшумно під час спостереження.

  3. Слідкувати за тим, щоб ваша тінь не стурбувала риб.

  4. Не виривайте рослини з корінням.


ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Тема нашого уроку “ Досліджуємо берег водойми” На цьому уроці ми навчимося вести спостереження за екологічною ситуацією на водоймі, дізнаємося, як тварини і рослини, що живуть поблизу водойми, пристосовані до умов життя, оцінимо екологічний стан нашої водойми. Працюємо за планом.(кожному учневі роздаю план і план висить на дошці)


План

1.Організований вихід до узбережжя Дніпра.

2. Робота груп за завданнями

3. Підведення підсумків роботи учнівських груп.


ІV Робота в довкіллі.

Вітання з довкіллям

Доброго ранку, сонечко ясне,

Доброго ранку, земле прекрасна,

Доброго ранку, дерева багряні,

Доброго ранку, річко бистра,

Доброго ранку, квіти духмяні,

Доброго ранку, пташки галасливі,

Доброго ранку, люди щасливі.

Відгадайте загадку

Тече, тече – не витече,

Біжить, біжить – не вибіжить.

(річка)


Так, вірно, річка. Тепер ми працюємо в групах і виконуємо практичну роботу.
Практична робота.

1 група. Описати водойму за планом. (вчитель роздає кожному план опису водойми)

План.

1 Назва водойми

2 Штучна чи природна водойма?

3 Звідки поповнюється водою?

2 група Описати водойму за планом

План

1 Як визначити правий і лівий берег річки?

2Рослинний і тваринний світ водойми.

3 Використання водойми людиною.

3 група Оцінити екологічну ситуацію на узбережжі Дніпра.

Групи учнів працюють відповідно до свого плану під керівництвом учителя.


V Перевірка виконаної роботи

(Кожна трупа звітується, а вчитель доповнює їх розповіді.)

VІ Підсумок уроку ( в приміщенні класу)
Висновок. Ви бачите, що водойму треба оберігати від забруднень, слідкувати за їх чистотою.
Вправа «Мікрофон»

Для життя мешканців водойми потрібно…

Мені водойма потрібна…
Домашнє завдання.

Скласти свої програми щодо поліпшення екологічного стану узбережжя Каховського водосховища.

Урок 5.
Тема 1 Як проводити дослідження
Тема: Системи і моделі.
Мета: дати початкове уявлення про модель та моделювання як метод дослідження, вчити досліджувати об’єкти за допомогою предметної моделі, їх взаємозв’язки з іншими об’єктами і явищами, познайомитися з поняттям «система», розвивати спостережливість, увагу, виховувати почуття охайності, бережливого ставлення до предметів довкілля.
Обладнання: моделі тварин, глобус. телурій, щоденники спостережень.
Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І Організація класу

1. Привітання. Лиш дзвінок на урок продзвенить

Стане кожен серйозним в ту мить,

Бо роботи багато у нас,

І активно працює увесь клас.

2 Таблиця настрою.
- Щодня, щомиті кожний із вас росте, розвивається. Щоб багато знати, вміти, \ треба навчитись спостерігати, слухати, мислити, уявляти, досліджувати, самостійно працювати. І тоді кожен день буде дарувати вам маленькі відкриття.
- На цьому уроці ми будемо досліджувати свій настрій . Сьогоднішня тема одна із складних тем. Через те, саме під час цього уроку ви визначите своє ставлення до навчальної діяльності кожні 15 хвилин. На протязі уроку ми будемо тричі звертатися до щоденника.
3 Знайомство із завданням щоденника ( ст. 8)
ІІ Підсумки фенологічних спостережень

  • А зараз наш Гідрометцентр повідомить про стан погоди на сьогодні. Відкрийте зошити, відмітьте цей стан.



ІІІ Перевірка домашнього завдання

1 Звіт груп про результати дослідження берега водойми.

2 Обговорення проектів щодо поліпшення екологічного стану берега водойми.

3 Відгадай та запам’ятай (один учень підготував загадки та прислів’я про воду)
Загадки: По морі йде, а до берега дійде - зразу пропаде. (Хвиля)

Скрізь вода, а напитись нічого. (Море)
Прислів’я та приказки:

  • В океані води не зміряєш.

  • З маленьких крапель робиться море.

  • І море починається з краплі.



4. Аналіз результатів спостереження за мешканцями акваріума (моделлю водойми).

5. Виставка малюнків «Чиста вода – джерело життя».

Висновок. (робить вчитель)

Для мешканців водойми важливу роль відіграє дотримання рівноваги між кількістю тварин і рослин. Вивчення моделі дало нам необхідну інформацію для дослідження берега водойми.
V Мотивація навчальної діяльності

(на дошці модель зайчика, качки, мишки з пластиліну.

Модель будинку із геометричних фігур)

  • що це?

  • правильно, моделі

  • з чого їх можна зробити? (з пластиліну, із геометричних фігур, із сірників…)

  • чим модель відрізняється від предмета?


VІ Повідомлення теми, мети, завдань уроку

Тема нашого уроку: «Системи і моделі» Ми повинні навчитися за допомогою моделей вивчати будову об’єктів, їх взаємозв’язки з іншими об’єктами і явищами.
VІІ Засвоєння нових знань.

1 Розповідь вчителя про модель

З першого класу ми знаємо, що модель – це спрощене зображення предмета. Моделі створюються для отримання нових знань. Їх використання допомагає виділити і відобразити найважливіші для пізнання зв’язки, створює можливості для різнобічного розгляду об’єкта.
2 Робота з підручником. Читання тексту ст.. 16-19

3 Відповіді на запитання після тексту.

- що таке «система»?

- що являє собою модель?

- для чого використовують моделі?
VІІІ Фізкультхвилинка.

(діти виходять до дошки, стають півколом)

А хто там, хто вже стомився,

І наліво нахилився?

Треба дружно нам всім встати,

Фізхвилинку починати.

Крильця пташки розправляють.

Їх до. сонця підіймають.

Потім можна політати

І комашок поганяти.

На галявину злетілись.

Там зернят вони наїлись,

Потім знову полетіли

У гніздечко хутко сіли.
ІХ Застосування знань, вмінь, навичок.

1 Метод «Займи позицію»

На протилежних сторонах дошки вивішуються дві таблички:

Довести, що глобус і телурій – це обємні моделі

Глобус і телурій –це не моделі.

  • займіть позицію

  • аргументуйте свій вибір.

2 Практична робота.

-створіть модель управління школою.

(діти самостійно створюють модель управління школою. Вкажіть зв’язки між директором, учителями, учнями.)

3 Хвилинка – цікавинка.

(один учень готує цікаву інформацію про глобус Місяця )

Глобус – модель Землі у формі кулі, яка дає зображення земної поверхні. Глобуси поділяють на загально-географічні та спеціальні. Є також небесні. В 1959 році в СРСР вперше в світі виготовлено глобус Місяця (після того, як одержали фотографії невидимої сторони Місяця)

(другий учень готує матеріал про класи моделей)

Усі моделі поділяють на класи, залежно від того, якими засобами здійснюється моделювання :

а) матеріальні або речові (глобус, акваріум, макети будівель, рослин, тварин, людей)

б) мислені або ідеальні, знакові. (побудові матеріальних моделей передує створення мисленої моделі. Спочатку людина мислено уявляє модель, після чого втілює її у виріб. Особливістю цих моделей є те, що вони не обов’язково втілюються в матеріалі. Це проекти, оповідання, загадки, гіпотези.)Мислені моделі можуть бути зображені на відповідних схемах, малюнках, кресленях.)

в) ігрові (театр, рольові, дидактичні ігри)
«Мікрофон»

- Продовжте думку:

- Сьогодні на уроці я навчився (лась)…

зрозумів..

хотів би…
XІ Домашнє завдання

Створити модель «Зоопарк» (моделі тварин, яких бачили в зоопарку)
Урок 6

Тема 1 Як проводити дослідження
Тема: Складаємо проекти
Мета: Ознайомити учнів із тематикою досліджень, дати уявлення про складання проектів, виховувати цікавість до цього виду діяльності, націлити на підготовку до узагальнюючого уроку.
Обладнання: проекти, виконані учнями із попередніх років, рукавички, магнітофонний запис,
Тип: Засвоєння нових знань
Хід уроку

І Організація класу

І Привітання

Ось почули ви дзвінок

Він покликав на урок

Тож і ви часу не гайте,

І за парти всі сідайте.
2 Вправа «Чарівні рукавички»

- У мене на столі пара рукавичок. Хто їх одягає, Той стає добрим, ввічливим. Під музику ви передаєте один одному рукавички з гарними побажаннями.
3 Підсумки фенологічних спостережень.

(учні в зошитах відмічають стан погоди )
ІІ Актуалізація опорних знань

Вправа «Мозкова атака»

  • Для чого ми вчимося досліджувати явища природи?

  • Які дослідження цікавлять вас найбільше?



ІІІ Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ми з вами навчимося вибирати теми для проектів та складати проекти, що дасть змогу глибше і більше знати матеріал, вміти обґрунтовувати свою думку.
ІV Засвоєння нових знань

У довкіллі завжди є цікаві явища, речі, які можна дослідити: тварини, рослини, машини, організм людини, її емоційний стан.
1 Бажання учнів.

(Кожен учень пише на аркуші паперу, про що він хотів би в першу чергу дізнатися. Згортає аркуш і передає вчителеві. Потім вчитель ознайомлюється з темами дослідження , про які хочуть дізнатися учні, робить висновок)

  • ми хочемо знати все про себе, про свій організм, щоб не хворіти.

  • ми хочемо жити в оселі, де тепло, затишно, світло.

  • ми хочемо вміти задовольняти потреби, дбати про чистоту водойм.

  • ми хочемо жити в багатій країні.


2 Робота з підручником.

Вибіркове читання

- Що допомагає отримати і обробити інформацію?

- Як стати справжнім дослідником?

- Що означає слово «проект»?

- З чого складаєься проект?

- Наведіть приклади проектів.

3 Фізкультхвилинка

(на вибір вчителя)
4 Вправа «Акваріум»
- Розробіть власний проект. Наприклад: «Щасливе місце на Землі», «Планета хворіє», «Природа в українській дитячій поезії», «Цікавий світ дерев України», та інші.

(Діти діляться на групи. Потім кожна група сідає у так званий акваріум і під керівництвом учителя розробляє свій проект)
V Підсумок уроку. Оцінювання.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Я дізнався…

  • Я навчився…

  • Я вмію …

  • А що люди роблять, коли падає з неба зірка?

  • І зараз, поки зірка падає, кожен загадує свою мрію

  • Я мрію…

  • А щоб мрії збувалися, треба гарно і наполегливо вчитися.

VІ Домашнє завдання.

Видатні українці на мал.. 14. Дослідити життєвий шлях одного з видатних людей. Виконати завдання у щоденнику спостережень на ст.. 8
Урок 7
Тема 1 Як проводити дослідження
Тема: План місцевості і масштаб
Мета:сформувати поняття про план і масштаб, навчити креслити план

найпростіших предметів, читати план та обчислювати відстані між

предметами, користуючись умовними знаками і масштабом;

розвивати спостережливість, уяву, мову;

виховувати бережливе ставлення до довкілля.

Обладнання: малюнки автомобіля, мурашки, сірникові коробки, гумки, сантиметрові стрічки, метр, умовні знаки
Тип: комбінований

Хід уроку

І Організація класу

1 Привітання Доброго ранку, ліси і поля!

Доброго ранку, плането Земля!

Щастя й здоров’я ми всім бажаємо

З радістю в школу до знань поспішаємо.
2 Психоформула

- Нехай сьогоднішній урок принесе вам чудовий настрій, гарні успіхи.
3 Підсумки фенологічних спостережень

- Послухаємо наш Гідрометцентр. Відкрийте зошити для спостережень, відмітьте цей стан.
ІІ Перевірка домашнього завдання

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Що таке проект?

  • Для чого складають проекти досліджень?

  • Які проекти ви готуєте до узагальнюючого уроку?


ІІІ Мотивація навчальної діяльності

  • Покладіть ручку на парту і подивіться на неї зверху. Що ви бачите?

  • Погляньте, на дошці малюнки автомобіля, мурашки. Чи є вони такі за розміром насправді?


ІVОголошення теми уроку та очікуваних результатів

Тема нашого уроку «План і масштаб»

Очікувані результати: після уроку ви можете креслити та читати план предметів, обчислювати відстані між предметами, користуватися умовними знаками і масштабом
V Засвоєння нового матеріалу

1 Пояснення вчителя з елементами практичної діяльності

У кожного на парті є сірникові коробки, гумки. Покладіть їх на аркуш паперу і обведіть олівцем. Ми одержали два прямокутники. Один – це план сірникової коробки, а інший – план гумки. А якщо нам треба накреслити план парти, автомобіля, школи. Скільки треба часу та зусиль, щоб виготовити такий аркуш паперу, а потім поставити парту, автомобіль і обвести олівцем. Це нереально. От для того, щоб швидше та легше було виконати план будь якого за розмірами предмета, люди користуються масштабом (мірилом)

2 Практична робота

а)За допомогою сантиметрової стрічки виміряйте довжину і ширину парти. (120 см. і 50 см ) Такі розміри не можна розмістити на сторінці зошита. Їх треба зменшити. Наприклад у 10 разів (12 см і 5 см ) Це ми використали масштаб 1 до 10-ти, записуємо 1 см – 10 см.

б)Виміряти довжину і ширину класу. (діти вимірюють і отримують результат 8 м. і 6 м.

- Який треба взяти масштаб, щоб план класу накреслити в зошиті?

-1 см – 1 м (виходить 8 см – і 6см )

3 Фізкультхвилинка

Учні креслити уміють,

Олівчиків не жаліють.

Ось так, ось так, ось так –

Олівчиків не жаліють.

Учні міряти уміють,

Своїх ручок не жаліють

Ось так, ось так, ось так –

Своїх ручок не жаліють.

За парту час сідати.

План місцевості почнемо вивчати

Ось так, ось так, ось так –

План місцевості почнемо вивчати.
VІ Застосування знань, вмінь, навичок

1 Робота з підручником ст. 24-26

Опрацювання статті

(відповіді на запитання)

  • Чим відрізняється малюнок від плану?

  • Що таке план місцевості?

  • Що таке масштаб?

  • У якому масштабі подано план місцевості на мал.. 16?

  • Хто і де використовують плани?

  • Що потрібно, щоб наш план прочитала людина будь якої національності,

професії?

(гіпотези дітей)
Висновок: Щоб план був зрозумілим будь кому, потрібно спільною мовою, умовним позначенням місцевості.
2 Робота в зошитах

- розгляньте умовні знаки, перемалюйте їх в зошити.

- чим знаки нагадують об’єкти, які вони позначають?
3 Гра «Хто швидше»

На дошці 2 тексти з використанням умовних знаків

Хто швидше прочитає?
VІІ Підсумок уроку. Оцінювання.

Гра «Мікрофон»

Тепер я вмію…

Я знаю такі умовні знаки…

Щоб накреслити план, треба…

- Чи здійснилися ваші очікування?


VІІІ Домашнє завдання.

1 Заповнити таблицю подану в підручнику на ст.. 10

2 Накреслити план своєї кімнати в масштабі 1 см.- 1 м .
Урок 8
Тема 1 Як проводити дослідження
Тема: Досліджуємо шкільне подвір’я.
Мета: навчитися складати план місцевості, дослідити готовність рослин до зими, розвивати спостережливість, увагу, виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: план шкільного подвір’я, рулетка, лінійка, олівець.


Тип: урок серед природи.

Хід уроку

І Організація класу (на шкільному подвір’ї)

1 Привітання

Добрий день, вам!

Добрий день, мені!

Добрий день всім мешканцям довкілля!

2 Девіз нашого уроку

Не просто слухати, а чути

Не просто дивитися, а бачити

Не просто відповідати, а міркувати

Дружно і плідно працювати.
ІІ Повідомлення теми, мети уроку.

Сьогоднішній урок ми проводимо на шкільному подвір’ї, тому що тема уроку «Досліджуємо шкільне подвір’я» Ми повинні навчитися складати план будь- якої будівлі, дослідити як підготувалися до зими рослини.

ІІІ Інструкція з техніки безпеки. Правила поведінки в довкіллі.

1 Правильно користуватися рулеткою.

2Обережно вести себе біля гілля дерев, кущів.

3 Не чіпати руками незнайомі предмети.
А тепер пригадаємо правила поведінки в довкіллі.

- Голосно не розмовляй

- Не турбуй тварин,

- Не рви, не топчи рослини

- Працюй на робочому місці. Не відходь від нього без дозволу вчителя.
ІV Практична робота. Робота в групах.

Зараз ми розділимось на групи і кожна група отримає завдання.
1 група. Виміряти рулеткою розміри школи, будівель на подвір’ї. Пригадати, що таке план. ( План – креслення об’єктів чи місцевості з використанням масштабу такими, якими ми їх бачимо зверху).

Порівняти з відповідними розмірами плану.

Чи витриманий на плані масштаб?
2 група Визначити місце розташування годівничок. Позначити їх на плані

шкільного подвір’я. Користуючись гномоном, зробити виміри і порівняти, на скільки змінюється довжина його тіні. Пояснити, з чим це пов’язано.

Дослідити готовність дерев, кущів і квітників до зими. ( назвати, які дерева побачили. З яких опало листя, а на яких ще тримається. Зберіть осінній букет з листочків різних дерев. Порівняйте ці листочки.)
3 група Знайти сліди неекологічної поведінки на подвірї школи ( сміття, притоптана трава на квітниках.) Чи зустріли яких тварин або птахів на території школи? Які осінні зміни в природі побачили?

(Скласти правила яких треба дотримуватися, щоб мати чисте, гарне подвір’я.

Назвати тварин і птахів. Сказати, чим вони живляться)

V Підведення підсумків виконаної роботи.

VІ Домашнє завдання.

Довкілля не можна уявити без дерев, квітів. Вони дарують людям красу, затишок, прохолоду, свіжість, щедро годують своїми плодами. А що їм дає людина? Не завжди люди вдячні їм. А зелені друзі чекають на любов і зати шок.
Намалюйте малюнок осені.

Уявіть себе деревцем і складіть казочку

«Про що розмовляють листочки восени»

або «Подорож листочка по довкіллю»


Урок 9

Тема 1. Як проводити дослідження.

Тема: Як проводити дослідження.
Мета: підвести підсумки вивченої теми, перевірити, як учні вміють проводити дослідження, для чого використовують моделі; розвивати увагу, спостережливість, виховувати почуття відповідальності, любові до навколишнього середовища
Обладнання: проекти, малюнки, модель обличчя, зошити, кольорові олівці, прилади дослідника.

Тип: повторювально – узагальнюючий урок
Хід уроку
І Організація класу

1 Привітання

Дзвоник всім нам дав наказ –

До роботи, швидше в клас.

І за парти сядем чемно –

Хай мине час недаремно.
2 Вправа «Настрій»

Оживіть модель обличчя. Зафарбуйте кольором, щоб я бачила, який у вас настрій.
3 Підсумки фенологічних спостережень.

(учні в зошитах відмічають погоду)

ІІ Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми перевіримо, як ви навчилися проводити дослідження.

Будемо працювати самостійно.
ІІІ Огляд робіт.

1 Виставка проектів, обговорення кращих проектів та малюнків, щоденників спостережень.
ІV Обговорення запитань.

Вправа «Мозкова атака»

- Що включає план дослідження?

- Для чого використовують моделі при проведенні досліджень об’єктів або явищ?

- Які ви знаєте прилади, що використовують для проведення досліджень? Розкажіть, як ними користуватися.

- Що таке проект? Який проект ви збираєтеся здійснити?

- Якими рисами характеру має володіти дослідник?
V Робота в зошиті на ст. 11

Самостійна робота «Як проводити дослідження»

(учні самостійно виконують завдання в зошиті)
VI Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

Найважливіше, про що я дізнався, це …

Щоб провести дослідження, треба …

Під час уроків серед природи я буду …

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Урок 1
Тема. Фізична географія України, предмет І методи дослідження. Фор­мування території України. Сучасний адміністративно-територіальний...

Нака з
Контролюючі роботи з англійської мови, фізики, хімії, біології, історії, географії, інформатики та інших предметів допускається проводити...

Урок 3 Тема. Походження людини
Цілі уроку: ознайомити учнів з різноманіттям роду Homo; розглянути особливості його фор

Тема: “ Вивчення мінливості. Побудова варіаційного ряду І
Мета: Ознайомитись з статистичним методом дослідження модифіка-ційної мінливості. Побудувати варіаційний ряд та варіаційну криву...

2. Об’єкти дослідження криміналістики. Структура злочинної діяльності...
Криміналістика — наука про закономірності виникнен­ня, збирання, дослідження, оцінювання І використання доказів та за­снованих на...

Урок-дослідження на тему: «Особливості будови тканин тварин»
Ми зіграємо роль невтомних дослідників І продовжимо наше знайомство з особливостями будови живих організмів на тканинному рівні організації...

План роботи кабінету географії №37 на 2013 2014 н р. №
Проводити роз'яснювальну роботу серед учнів з питань дотримання техніки безпеки та безпеки життєдіяльності

Урок хімії 9 клас тема. Хімічні реакції. Реакції йонного обміну
Обладнання: картки із задачами, кросворд, кружечки, «дерево мудрості», листочки із запитаннями

Урок 2 Тема. Походження людини
Цілі уроку: ознайомити учнів з різноманіттям родини Hominidae; розвивати уяву про особливості її формування та основні етапи еволюції;...

Урок № дата тема: Тип Молюски. Узагальнення
Обладнання: таблиця «Молюски», набір листівок «Молюски», черепашки молюсків, додаткова література, сигнальні картки



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації

b.lekciya.com.ua
Головна сторінка